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Changements sur "G21-P027 Réduire la dépendance stratégique à l’égard des auteurs de violations flagrantes et systématiques des droits de la personne"

Avatar: Catherine Jones Catherine Jones

Corps du texte

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    Submitter Name

    Elvin Kao

    Proposal

    Be it resolved that the Green Party of Canada advocates for the disentanglement of trade with, the reduction of economic dependency from, and the implementation of multilateral restrictive measures against authoritarian states where evidence confirms gross and systematic violations of International Human Rights Law (IHRL).

    Objective

    To develop Canada’s political leverage and economic independence on our approach to relations with countries that have demonstrated major human rights violations and deep economic ties with Canada.

    Benefit

    Reduce the effects of coercive diplomacy on Canada, thereby strengthening our ability to safeguard our values on democracy and human rights both at home and abroad.

    Supporting Comments from Submitter

    China is Canada’s second largest trading partner after the U.S. British think tank Henry Jackson Society warned in a report that members of the Five Eyes intelligence alliance (Australia, Canada, New Zealand, U.K., U.S.) were strategically dependent on China in 831 categories of goods, including in critical industries such as communications, energy, transport systems, and information technology. Canada is strategically dependent on China for 367 categories of goods. 83 of these have applications in critical national infrastructure.

    Saudi Arabia is Canada's 17th largest trading partner, and is Canada's second largest export market in the Middle East. Originally negotiated in 2014, the Canadian government renegotiated the $14 billion agreement in early 2020 to continue the sale of light-armoured vehicles (LAVs) to Saudi Arabia, citing that cancellation would have meant penalties up to the full value of the agreement, along with thousands of Canadian jobs in southwestern Ontario and across the defense industry supply chain. Both the Auditor General and UN Human Rights Council subsequently found the export of LAVs to Saudi Arabia carries significant human rights concerns.

    Rogers, James. Breaking the China supply chain: How the ‘Five Eyes’ can decouple from strategic dependency. Henry Jackson Society, May 2020, henryjacksonsociety.org/wp-content/uploads/2020/05/Breaking-the-China-Chain.pdf 

    Chase, Steven. Crown company responsible for Saudi combat vehicle deal failed to screen for human rights risks: Auditor-General. The Globe and Mail, July 8, 2020

    Chase, Steven. Canada is fuelling war in Yemen with arms sales, UN report says. The Globe and Mail, September 9, 2020.

    Green Value(s)

    Participatory Democracy, Social Justice, Respect for Diversity, Non-Violence.

    Relation to Existing Policy

    Add to current GPC policy.

    ", "

    Auteur

    Elvin Kao

    Proposition

    Qu’il soit résolu que le Parti vert du Canada préconise le désarrimage du commerce avec les États autoritaires, la réduction de la dépendance économique à leur égard et la mise en œuvre de mesures restrictives multilatérales contre les États autoritaires lorsque des preuves confirment des violations flagrantes et systématiques des droits de la personne.

    Objectif

    Développer l’influence politique et l’indépendance économique du Canada en modifiant notre approche des relations avec les pays qui bafouent les droits de la personne et qui ont des liens économiques profonds avec le Canada.

    Avantages

    Réduction des effets de la diplomatie coercitive sur le Canada, renforçant ainsi notre capacité à préserver nos valeurs de démocratie et de droits de la personne, tant au pays qu’à l’étranger.

    Commentaires d’appui de l’auteur.e

    Après les États-Unis, la Chine est le deuxième partenaire commercial du Canada. Le groupe de réflexion britannique Henry Jackson Society a averti dans un rapport que les membres du Groupe des cinq, l’alliance de renseignement Five Eyes (Australie, Canada, Nouvelle-Zélande, Royaume-Uni, États-Unis) étaient stratégiquement dépendants de la Chine pour 831 catégories de biens, y compris dans des secteurs critiques comme les communications, l’énergie, les systèmes de transport et les technologies de l’information. Le Canada est stratégiquement dépendant de la Chine pour 367 catégories de biens, dont 83 ayant des applications dans des infrastructures nationales essentielles.

    L’Arabie saoudite est le 17e partenaire commercial du Canada et le deuxième marché d’exportation du Canada au Moyen-Orient. En 2020, le gouvernement canadien a renégocié un accord de 14 milliards de dollars datant de 2014, poursuivant ainsi la vente de véhicules blindés légers (VBL) à l’Arabie saoudite, sous prétexte qu’une annulation aurait entraîné des pénalités pouvant atteindre la valeur totale de l’accord et mettre en danger des milliers d’emplois canadiens dans le sud-ouest de l’Ontario et dans toute la chaîne d’approvisionnement de l’industrie de la défense. Le vérificateur général et le Conseil des droits de la personne des Nations Unies ont par la suite estimé que l’exportation de VBL vers l’Arabie saoudite soulevait d’importantes préoccupations en matière de droits de la personne.

    Rogers, James. « Breaking the China supply chain: How the ‘Five Eyes’ can decouple from strategic dependency »

    Henry Jackson Society, mai 2020, henryjacksonsociety.org/wp-content/uploads/2020/05/Breaking-the-China-Chain.pdf 

    Chase, Steven. « Crown company responsible for Saudi combat vehicle deal failed to screen for human rights risks: Auditor-General ».

    The Globe and Mail, 8 juillet 2020.

    Chase, Steven. « Canada is fuelling war in Yemen with arms sales, UN report says ».

    The Globe and Mail, 9 septembre 2020.

    Valeur(s) Vertes

    Démocratie participative, justice sociale, respect de la diversité, non-violence.

    Lien avec la politique actuelle

    Ajout à la politique actuelle du PVC.


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    Submitter Name

    Elvin Kao

    Ratification Vote Results: Adopted


    Proposal

    Be it resolved that the Green Party of Canada advocates for the disentanglement of trade with, the reduction of economic dependency from, and the implementation of multilateral restrictive measures against authoritarian states where evidence confirms gross and systematic violations of International Human Rights Law (IHRL).

    Objective

    To develop Canada’s political leverage and economic independence on our approach to relations with countries that have demonstrated major human rights violations and deep economic ties with Canada.

    Benefit

    Reduce the effects of coercive diplomacy on Canada, thereby strengthening our ability to safeguard our values on democracy and human rights both at home and abroad.

    Supporting Comments from Submitter

    China is Canada’s second largest trading partner after the U.S. British think tank Henry Jackson Society warned in a report that members of the Five Eyes intelligence alliance (Australia, Canada, New Zealand, U.K., U.S.) were strategically dependent on China in 831 categories of goods, including in critical industries such as communications, energy, transport systems, and information technology. Canada is strategically dependent on China for 367 categories of goods. 83 of these have applications in critical national infrastructure.

    Saudi Arabia is Canada's 17th largest trading partner, and is Canada's second largest export market in the Middle East. Originally negotiated in 2014, the Canadian government renegotiated the $14 billion agreement in early 2020 to continue the sale of light-armoured vehicles (LAVs) to Saudi Arabia, citing that cancellation would have meant penalties up to the full value of the agreement, along with thousands of Canadian jobs in southwestern Ontario and across the defense industry supply chain. Both the Auditor General and UN Human Rights Council subsequently found the export of LAVs to Saudi Arabia carries significant human rights concerns.

    Rogers, James. Breaking the China supply chain: How the ‘Five Eyes’ can decouple from strategic dependency. Henry Jackson Society, May 2020, henryjacksonsociety.org/wp-content/uploads/2020/05/Breaking-the-China-Chain.pdf 

    Chase, Steven. Crown company responsible for Saudi combat vehicle deal failed to screen for human rights risks: Auditor-General. The Globe and Mail, July 8, 2020

    Chase, Steven. Canada is fuelling war in Yemen with arms sales, UN report says. The Globe and Mail, September 9, 2020.

    Green Value(s)

    Participatory Democracy, Social Justice, Respect for Diversity, Non-Violence.

    Relation to Existing Policy

    Add to current GPC policy.

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    Auteur

    Elvin Kao

    Proposition

    Qu’il soit résolu que le Parti vert du Canada préconise le désarrimage du commerce avec les États autoritaires, la réduction de la dépendance économique à leur égard et la mise en œuvre de mesures restrictives multilatérales contre les États autoritaires lorsque des preuves confirment des violations flagrantes et systématiques des droits de la personne.

    Objectif

    Développer l’influence politique et l’indépendance économique du Canada en modifiant notre approche des relations avec les pays qui bafouent les droits de la personne et qui ont des liens économiques profonds avec le Canada.

    Avantages

    Réduction des effets de la diplomatie coercitive sur le Canada, renforçant ainsi notre capacité à préserver nos valeurs de démocratie et de droits de la personne, tant au pays qu’à l’étranger.

    Commentaires d’appui de l’auteur.e

    Après les États-Unis, la Chine est le deuxième partenaire commercial du Canada. Le groupe de réflexion britannique Henry Jackson Society a averti dans un rapport que les membres du Groupe des cinq, l’alliance de renseignement Five Eyes (Australie, Canada, Nouvelle-Zélande, Royaume-Uni, États-Unis) étaient stratégiquement dépendants de la Chine pour 831 catégories de biens, y compris dans des secteurs critiques comme les communications, l’énergie, les systèmes de transport et les technologies de l’information. Le Canada est stratégiquement dépendant de la Chine pour 367 catégories de biens, dont 83 ayant des applications dans des infrastructures nationales essentielles.

    L’Arabie saoudite est le 17e partenaire commercial du Canada et le deuxième marché d’exportation du Canada au Moyen-Orient. En 2020, le gouvernement canadien a renégocié un accord de 14 milliards de dollars datant de 2014, poursuivant ainsi la vente de véhicules blindés légers (VBL) à l’Arabie saoudite, sous prétexte qu’une annulation aurait entraîné des pénalités pouvant atteindre la valeur totale de l’accord et mettre en danger des milliers d’emplois canadiens dans le sud-ouest de l’Ontario et dans toute la chaîne d’approvisionnement de l’industrie de la défense. Le vérificateur général et le Conseil des droits de la personne des Nations Unies ont par la suite estimé que l’exportation de VBL vers l’Arabie saoudite soulevait d’importantes préoccupations en matière de droits de la personne.

    Rogers, James. « Breaking the China supply chain: How the ‘Five Eyes’ can decouple from strategic dependency »

    Henry Jackson Society, mai 2020, henryjacksonsociety.org/wp-content/uploads/2020/05/Breaking-the-China-Chain.pdf 

    Chase, Steven. « Crown company responsible for Saudi combat vehicle deal failed to screen for human rights risks: Auditor-General ».

    The Globe and Mail, 8 juillet 2020.

    Chase, Steven. « Canada is fuelling war in Yemen with arms sales, UN report says ».

    The Globe and Mail, 9 septembre 2020.

    Valeur(s) Vertes

    Démocratie participative, justice sociale, respect de la diversité, non-violence.

    Lien avec la politique actuelle

    Ajout à la politique actuelle du PVC.

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